باغ قرآن

باغ قرآن
مقدمه :

ما در این قسمت برآنیم که به یاری خدا تلاوتهای شاخص و ترجیحا جدیداساتید را از نظر معنایی بررسی کنیم.



 :Download

آیاتآخر سوره حشر:
 
 آیه اول این تلاوت با توصیه ای از جانب خدا بربندگان است، اگر شما معنای این آیه را ندانید با شنیدن آوای ابتدایی ذهن شما بهسمت شنیدن یک توصیه میل می کند،"ادای کلمه ولتنظر"را دقت کنید.
  (ایکسانیکه ایمان آورده اید بپرهیزید از خدا و بنگر شخص چه پیش فرستاده است بری فردا...)
 - وقفو ابتدای هوشمندانه باضافه لرزشهای تحذیری در لفظ جلاله "الله"، دردقیقه 1:45 تلاوت.
 -فراز دقیقه 2:22 را با ریز نغمات متفاوتی میتوان آغاز کرد (مقام بیات، مقام وسیعی است)، استاد با توجه به معنی "ونباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کردند پسخودشان را فراموش کردند"،هنرمندانه و به جا "ولا تکونوا"را به حالت نهی با تحریر خاص نهی و نیز نشاندنصوت در "تکونوا" این حالت را القاء می کند. هم چنین تأسف را در"فانسهم انفسهم=پس خودشان را فراموش کردند"حس می کنید.
- مقصودتلاوت در عبارت"لا یستوی أصحب النار و اصحب الجنة ..." تأکید بر اینواقعیت مهم است.

---برخی اساتید تلاوت خود را به دوبخش کلی تقسیممی کنند اول :با قرائت چند آیه در حول و حوش اکتاو 2 مقدمه ای ازتلاوت را شکل می دهند و بعد در انتقالی به اصل تلاوت خود (بخش دوم) می رسند.---

- در اینجا در دقیقه پنجم و در جایی به حق مناسب "آیه راجع بهقرآن است،یعنی همان مرجعی که ناطق مطالب است و حقیقتی را بیان می کند که بسیارتفکر برانگیزاست"، این انتقال صورت می گیرد.
- در دقیقه 5:43 کثرت مثالها را می توانحس کرد.(و تلک الامثال نضربها... لعلهم یتفکرون)."تعدد مثال ها برای فهمیدن"
- چهکسی این کارها را انجام داده؟ (هو الله)
--هوالله را در همین نغمه با حالات دیگری هم میتوان بیان کرد،مثلا می توان "الله" را ساده گفت،می توان وقف نکرد؛ می توان با اکتاو پایینتریاداء کرد--
- حال می شنویم که چه زیبا وقف می شود،با یک رفت وبرگشت کوچک صوتیتأکید روی "الله، همو که این کارها را انجام داده" صورت می گیرد. و بهحالتی پر تحریر و (تنبیه=آگاهی) به سراغ معرفی "الله" می رود.
- تحذیرهای "لآ" تأکیدهای "هو الله" و همه این شور ،همه و همه در جهت معرفی حضرت باری تعالی است.
- مجدد در 7:15 تأکید روی "هو الله" با وقف بر آن ومجدد با تحریرهایی متفاوت تر از فراز قبل به معرفی حضرت باری تعالی می پردازد.
- دردقیقه 8:30 تأکید مجدد و این بار در آیه بعد و یک مقدمه خوانی دارد.
- دردقیقه 9:40 با برگشت به آیه"لو أنزلنا..."و در جایی که انتقال اول را انجام داده بود،مجدد و با الهام از آیاتی که تا کنون از قرآن کریم خوانده می رود تا معنای "اگر این قرآن را بر کوه نازل می کردیمهر آینه آن را..." را تداعی کند.(افزایش نیم پرده ای در"الله")
- در 11:5 پیوسته خوانی را بعد از تأکیداتی که کرده انجام می دهد و وقفنمی کند گویی که مطلبی را تعریف کرده و هم اکنون آن را حتمی و تمام شده می داند.
-11:45 آیهبعد را هم  پیوسته می خواند.(این افت پله صوتی در جهت حاکم کردن حالتی آرامش بخشاست و آن به دلیل شناختن صفات عظیم پروردگار می باشد که موجب دلگرمی و آرامش میشود.)
- در دقیقه 13:05 مجدد با ارتقاء پله صوتی به جلال و جبروت صفات الهی وحق بزرگی که با آفرینش ما دارد را اشاره دارد.
- جدا سازی به منظور اهمیت دادن به مفهومبلند" لهالاسمآءالحسنی"و ادامه مطلب.
- دقیقه 14:49 بازگشت به آیات "هو الله"است و این بار با نغمه ای دیگر که بسیار عاشقانه و عابدانه است، یعنی با روایتآیات آنچه تا حال شنیدید و خواندید و معرفت یافتن به "هوالله" نوبت عاشقو عابد شدن به حضرت دوست است.
(فراز هوالله دقیقه 15:28 و حالات و تحریرها و لرزشهای دقیق 15:37 ووقف در هوالله آیه بعد و مجدد دقیقه 16:22 و فراز جاویدان دقیقه 16:33 و اشک صوتیخواسته یا ناخواسته دقیقه17:35 که راجع به شریک گرفتن برای خدای یگانه است.)
- اگردقت کنید در این فرازها که از تحریرها،لرزشها و ... استفاده شده است، خبری ازتحذیر و تحریرهای آن نیست.
-معمولا مقرئین بعد از ایجاد فضای لطیف مذکورکمی حالت پرسشگرانه را پیش می گیرند و آن به این معنی است که من و ما چرا این همهزیبایی و الوهیت را نادیده می گیریم و از خداوند دور می شویم(این در دقیقه 17:56 ملموساست وعبارتی است که شامل‌"عما یشرکون" می باشد.)
- در دقیقه 18:48 نغمه تغییر می کند وشکل تکامل یافته توضیحات فوق است.

 سوره بلد:

ادامه دارد...



|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: